Wednesday, August 18, 2010

KEPERIMANUSIAAN YANG TELAH HILANG

Salam kawan-kawan…

1 hari lagi yang indah ciptaan allah ..

Bersyukur kerane allah beri kesempatan untuk aku trus menjalani ibadah puase hari ni..

Bersyukur gak kerane allah masih meminjamkan nafas untuk aku truskan perjalanan hidup di akhir zaman ini..

Kali ni aku nk berhenti bercerite tentang mslh dan kesedihan aku..

Kerane bg aku semua tu dh berakhir..

tp aku nk ckp tentang topic panas hari ni..

tentang kealpaan manusia akhir zaman..

dengan meningkatnye genjala sosial dikalangan remaja..

ya allah..

aku dh feed up dh dengar kes2 buang bayi kat dalam berite tiap2 hari..

ape,dorg ni xde hati perut ke?

xde kesedaran sivik langsung..

kalau ikutkan hati manusia aku ni,rase nk bunuh je sape2 yang buang bayi tu…

mane tanggungjwb dorg?

Nauzubillah…

Kadang2 aku kesian kat baby2 tu semua..

Baru je nak melihat dunia..

Tp oleh kerane sikap ibu bapa dorg yang mmg xkenal dosa pahala tu,ade diantarenye xberkesempatan untuk bukak mata pn..

Kejamnye anak2 remaja zaman sekarang…

Dan kebanyakannye adalah ank melayu kite sendiri yang sah2 beragama islam..

Dimane letaknye keimanan kite?

Di mane letaknye tatasusila kite sbg bangsa melayu yang bermaruah?

Kite dah 53 tahun merdeka,tp kehidupan ank bangsa kite semakin mundur dan xbertamadun..

Sedarlah wahai ank bangsa ku…

Kite semua bukan selamanye menongkat langit..

Sampai mase sakaratul maut dtg bertamu jg..

Ingat,anak2 itu anugerah indah ciptaan allah….

Yang patut kite jage dan belai dengan kasih syg..

Yang patut kite lindungi dan sayangi…

Bukan dibuang dan dicampak sesuka hati..

Die jg manusia,malah sebahagian umat mohammad..

Pernah x kite terpikir kite same je dengan kafir laknatullah..

Malah org yang xberiman mcm dorg pn tau menghargai darah daging sendiri..

Ni kan pl kite yang terkenal dengan keimanan yang kuat..

Dengan pegangan agama yang tegas dalam membela wanita dan kanak-kanak..

Anak2 adalah ibarat kain puteh..

Mengapa tidak kite mewarnainye dengan warna2 yang indah…?

mengapa kite perlu menjadi seperti org zaman jahiliah yang mmg dh bute mate hati mereka?

ya allah,

kenape la anak bangsa aku boleh jd mcm ni?

aku ni bukan nk tunjuk pandai..

aku pn jahil..

tp same2 la kite saling mengingati dan saling tegur -menegur..

aku ckp ni pn untuk ingatkan diri aku jg..

kite semua manusia biase bukan malaikat..

tp kite punye akal dan keperimanusiaan..

tu bezenye kite dengan binatang...

sedangkan binatang pn tahu sayangkan

anknye..

inikan pl kite...

renung2kanlah..

allah tu maha menerima taubat..


p/s: buat sahabat,kite jg dulu seperti bayi2 yang baru lahir,cume bezenye kite dilahirkan dari rahim sorg ibu yang penuh dengan kasih syg dan menyayangi kite ape adanye..jgn kite sia-siakan kasih syg yang telah allah wujudkan dlm hati kite hanye kebodohan kite sendiri.

video

No comments:

Post a Comment