Monday, September 20, 2010

MELAKAR SEJARAH CINTA INSPIRASI HATI

Alhamdulillah…aku dh selamat smpi ke rompin
Dan hari ni aku dh pun start keje..
Tp jauh disudut aty aku rase seperti ade yang tertinggal dibumi Terengganu..
Terase ade perubahan besar dlm hati aku..
Aku dh xlgi rase sedih n mengalirkan air mate tanpe sebab..
Aku kembali ceria n rase idop aku kembali bermakne..
Mungkin sbb itulah aku rase berat hati sgt nak balik dari Terengganu smlm..
Aku takut untuk tinggalkan kegembiraan itu..

Sebenarnye,kepulangan aku ke Terengganu tahun ni penuh bermakne..
Kerane impian yg dh lame aku pendamkan sejak 4 tahun lepas akhirnye menjadi kenyataan juga..
Kepulangan aku kali ni juge,menemukan semule aku dengan inspirasi hatiku yang dh hampir setahun setengah aku xbersua muke..
Dan kepulangan aku kali ni jg,akan menemukan aku dengan parents inspirasi hati..
Impian yang aku tanam sejak dari mule aku mengenali die..
Tp xpernah berkesempatan untuk dtg kesini..
Alhamdulillah kehadiran aku disini diterima dan direstui oleh semua orang..
Dan yang paling penting,kerinduan yang aku pertahankan selame bertahun-tahun terubat jua..

Hari pertama aku diterengganu.
Mak aku dh kecoh suruh aku g jumpe die n parents die..
Tp die ckp jgn dulu,sbb parents die bz ngan kenduri..
Aku pn tetapkan hari nk g beraye kerumah die pade hari sabtu..
Memandangkan mak die bz dengan kenduri n open house..
Aku pn still ade mase untuk tenangkan darah gemuruh aku ni..
So aku pn duk je lepak kat umah akak aku,smbil2 menghilangkan penat memandu dari rompin..

Hari kedue
Pagi2 lagi aku dh bawak mak aku g beraye dirumah saudare mare aku.
Tapi perjalanan kami agak xterancang sbb jalan dh bnyk berubah,n aku sesat berkali2 xjumpe jalan..
Nasib baik la buah hati aku org Terengganu,so kepade die gak la aku bertanye..
Die la jd pemandu arah aku tp just dlm talipon je..hahaha…
Setelah hampir petang aku pn balik semule ke rumah kakak aku,n menghilangkan penat..
Dalam hati aku xsabar menghitung hari nak mengadap bakal mertue..
Entah dorg suke ke x…
Tp aku tawakal je..
Kalau ade,ade lah..
Kalau xsk,xkn aku nk pakse kan?
Tp petang tu tbe2 inspirasi hati aku sms ckp nak jumpe aku ptg tu..
N die ckp mak die pn dh izinkan kami jumpe..
Perasaan aku mase tu rase mcm nak melompat setinggi awan..
Excited gile aku nk jumpe die..
Janji nk jumpe kol 6.00,kol 4.30 aku dh kuar dari umah..
Punye la excited smpi xsedar diri..
Hahahaaha..
Maklumlah,dh bertahun xjumpe katekan..
N kali ni jumpe pl dgn restu parents kedua2 belah pihak..
Aku rase mcm nak jerit kat 1 dunia mase tu..
Maka berjumpelah kami melepaskan rindu bertahun..
Dan aku bawak anak saudare aku sbg undercover..
Hahaha..ye la,takut jd fitnah yang bukan2..
Xterkate aku mase tu dapat tgk senyuman n gelak tawe die..
Dpt bergurau dengan die..
Semua kenangan2 indah sepanjang 4 tahun dulu dtg semule dlm hati n fikiran aku..
Semua kesedihan kat aty aku bagai sembuh tbe2..
Ya allah,aku bersyukur sgt allah still bg aku kesempatan untuk menikmati keindahan ni dan mengubati semua kelukaan smlm…
Dan lebih membahagiakan aku,bile tgk anak buah aku leh manje2 dan mesra dengan die..
Dalam perjalanan balik,anak sedare aku xhenti2 memuji die..
Sbb die pandai layan dan amik hati anak buah aku..

Hari ke-3
Aku just duk kat umah je menghabiskan hari-hari aku..
N lepas solat jumaat baru la bermula aktiviti aku,aku g ke kubur arwah abg aku n sedekahkan bacaan yasin untuknye..
Pastu aku just duk layan anak2 buah kat rumah,smpi la ptg tu skli lagi inspirasi hati aku call..
Mak die menjemput aku ke rumah die malam ni….ade BBQ..
Dan aku difahamkan semua ahli keluarge die ade skali..
Hati aku rase gemuruh gile..
Dan berbelah bagi nak g atau x..
Tp mak aku suruh jg aku pergi..
Die suruh aku branikan diri untuk jumpe bakal besan die..
Aku pn kuatkanlah smgt..
Skali lagi anak sedare aku jadi peneman..
Cos die pn dh mule rapat ngan bakal maksunye tu..
So senang la sikit proses pengenalan antare 2 family kami ni..
Sampai je aku kat rumah die,rase mcm nak tercabut jantung aku..
Semua mate memandang aku..
Dah rase mcm artis pn ade gak..
Hahaha..
Mase aku nasyid dulu pn,xmcm ni tau..
Lutut aku pn rase longgar nak melangkah semua mate tertumpu pade aku..
Nasib baik la xterjatuh depan tu,kalau x mmg balik trus aku lepas tu..
Hahaha..
Tp dh name pn laxmana keturunan panglima kan..
Kene la gagah perkasa..
Wat dono je..
Aku pn dgn muke xmalu g je salam ngan semua org…
Aku senyum pade semua ratu2 cantik kat dlm umah die tu..
Wat mcm xde pape walaupn dalam hati rase nak terkencing kat situ..
Yang anak sedare aku pl jd pembakar semangat kat aku..
Die mcm tau je yang paksu die ni dh nk mengelabah..
Hahaha…
Mmg lawak aku rase..
Kalau ingat2 balik,maunye tergelak mcm org gile aku…
Tp ni la hari-hari indah aku..
Dari wajah mak die,aku nmpk die mcm hepy dgn kehadiran aku..
Setiap perwatakan aku semua diperhatikan walupn dari jauh..
Tp aku tetap nmpk die pandang2 aku..
Die tgk care aku makan,care aku bergaul dengan sedare mare,semua dinilai..
Alhamdulillah,allah dh permudahkan semua urusan..
Tp mlm tu,aku xsempat nk berborak panjang ngan parents die sbb dorg sibuk layan tetamu..
Dan hari tu,aku meminta diri untuk pulang pade jam 10 mlm..
Balik2 xleh tdo pl tu..
Teringatkan penerimaan fmly die,cukup indah…

Hari ke 4
Aku kuar dengan die dengan restu parents kami..
Mase pagi nak amik die tu skali lagi hati aku berdebar..
Ye la,kali ni nak kene berhadapan dgn parents die skali lagi..
N situasinye berbeze dari mlm td..
Skali lagi anak buah aku jd mangse keadaan menemani aku ke rumahnye..
Aku gagahkan jua supaya dpt melangkah dengan yakin..
Aku percaye dengan cinta yang allah anugerahkan ini..
Aku singgah dirumahnye untuk bg peluang parents die mengenali aku dengan lebih dekat..
Tp hati aku kali ni sikit hampe,sbb aku skali lagi xberkesempatan untuk berdepan ngan ayah die,cos ayah die baru je keluar..
Tp hampe aku tu sikit terubat bile dpt tgk air muke maknye yg ceria menerima aku..
Alhamdulillah,parents die leh trime perangai dan care aku..
Aku pn meminta izin dgn mak die untuk bawak die keluar..
Hepi sgt aku dpt bawak die jalan2..
Bukan sebelum ni kami xdpt kuar same..
Cume kali ni rase lebih bahagia kerane kedua family merestuinye..
Aku bawa die pergi makan dan bersiar-siar..
Aku rasekan mase tu cepat je berputar..
Sekejap je dh hampir petang..
Hampir sehari suntuk aku luangkan mase dengan die..
Rase mcm aku baru jumpe jalan kuar dari kesedihan aku selame ni..
Ya allah,anugerahmu kali ini terlalu berharga..
Akhirnye aku hantar die balik kol 4.00 ptg..
Sedikit berat hati aku untuk tinggalkan umah die mase tu,cos lepas nix tau bile lagi aku akan dpt bertemu dengan die..
Ape lagi untuk smpi kerumah die..
Air mate aku jatuh juga tapi cepat2 aku sorok supaye anak sedare aku xperasan…

Hari terakhir aku di bumi Terengganu..
Hari ni aku dh kene balik ke rompin..
Cos esk aku dh kene start keje..
Tp hati aku berat sgt..
Masih terngiang-ngiang lagi gelak tawe die smlm..
Dh lame aku xdengar gelaw tawe dan gurauan die..
Mak aku ckp die manje lepas aku cerite kat mak aku yg die nak nangis mase aku hantar die smlm..
Bukan die je..
Tp aku pn same..
Dh lame kami xjumpe..
Dan kali ni kami terpakse berjauhan lagi..
Sape sgp berjauhan dgn org yg tersayang?
Aku kuatkan jg hati aku untuk balik bile pkkan demi mase depan kami..
Aku letakkan azam dalam hati untuk lebih serius memperjuangkan hubungan kami kali ni..
Aku xnk kehilangan die…
N aku telah bulatkan hatiku untuknye..

Hari ni aku dh start keje…
Dibumi rompin bertuah ni…
Tempat tumpah darah ku..
Namun hati ku telah kutinggalkan bersamenye agar dpt menjage die dan menyuburkan cinte kami bersama..
Aku sentiase memohon agar allah panjangkan jodoh kami kali ni..dan satukan kami dengan hubungan yang paling mulia..
Aku ingin die menjadi yang halal bagiku..
Begitu juga aku untuknye…
Ni la impian yg paling indah yang aku harapkan..
Die la bukti kewujudan aku didunia…
Dan menemani aku disyurga…
Insyaallah…

No comments:

Post a Comment