Friday, August 21, 2009

NASIHAT UNTUK ANAK BANGSA KU

hai sume..........
korang bace x paper ari ni?
aku agak terkejut cos ada lagi bangsa aku yang tertipu oleh godaan syaitan.
mane taknye,boleh katekan setiap hari sepanjang bulan ni ade saje berita anak gadis belasan tahun dirogol bergilir-gilir.
yang menyedihkan,mangsa adalah ank bangse dan seagama dengan aku.
dan yang meratah tubuh mereke,adalah boyfriend dorg sendiri bersame kawan2 mereke.
zalimnye mereke?
murahnye harge cinte pade mate mereke?
mane perginye pegangan agama mereke?
timbul juge bimbang kat aty aku pade awek aku.....
cos die jauh,sorg2 naik bas dari kedah ke terengganu.
aku bimbang sgt kat keselamatan die.
aku takut kalau ape2 jadi kat die cos die je la smgt idop aku.....

aku bersyukur cos aku dapat awek yang betul2 hargai kasih sayang dan cinte aku.
rase hormat die pade aku melebihi rase hormat sorg isteri kepade suaminye.
malah setiap keputusan yang die nak wat pn,die akan bertanye pendapat aku dulu.
nak kemane-mane pn die sering bagi tahu dulu.
sebab tu aku percaya die n xbimbang kalau die kemane-mane walaupn ktorg jauh.

tp bile dengar kisah syaitan yang bertopengkan manusia ni,aku bimbang.
bukan sebab takut awek aku ikut jantan lain cos aku tau die xmcm tu....
tp yang menakutkan aku,nafsu syaitan dorg tu.
sedangakn awek sendiri pn dorg jadikan mangsa,inikan pl pmpn lain.
lagi2 gadis polos n lemah lembut mcm awek aku tu.
aku betul2 bimbang sgt.
kalau aku ade kerete sendiri,aku sgp drive jauh2 untuk hantar die.
aslkan die slamat n aku xbimbang mcm ni.
aku xkn biarkan die naik bas sorg2.
biar aku jage keselamatan die tp tu pn kalau parents die percaya kat aku.
insyaallah aku akan lindungi die sebaik mungkin.

lagi 1,aku pelik dengan yang si gadis ni.
cepat sgt dorg percaya kat jantan yang baru dorg kenal 2 3 hari.
siap sanggup ikut balik umah n kesane kemari.

aku sendiri dulu kenal dlm phone je.
lepas hampir setahun kenal baru ktorg jumpe.
itu pn masing2 bawak kawan n jumpe kat tempat ramai org cos xnk jd fitnah atau dipandang serong.
aku xpe la lelaki,tp die sebagai org pmpn.
so aku kene jage maruah die.
lepas 2 tahun kenal,baru la aku bawak die jumpe parents aku.
tu pn sebab ktorg mmg payah jumpe.
kalau setahun tu,paling kerap pn 2 kali je.
selebihnye aku kat sini,bz dgn keje n die pl dekat kedah,bz dgn study die.
hanye telefon je penyambung kasih kami.
ni la bagusnye hubungan jarak jauh,ktorg bukan saje leh mengelakkan fitnah,tp mengajar ktorg menghargai kasih syg yang terjalin antare kami.
tahun ni je aku dpt jumpe 3 kali,tu pn cos die dtg tgk aku ajar budak nasyid untuk bertanding.
die slalu bg smgt dan dorongan kat aku.
aku pn xbrani nak ajak die jumpe slalu cos xnk org pk bukan2 pasal diri die.
walaupn parents aku dh kenal dan sukekan die.

tp budak2 skrg,terlalu bebas.
nak kate jauh dari family n kurang perhatian,awek aku pn jauh dari fmly die.
dari kecik die jarang duk ngan parents die.
skolah pn duk asrama smpi la jd student u skarang.
tp die still jage tatasusila n adab org timur tu.
aku takut tgk anak bangsa aku zaman skrg ni.
cos terlalu mudah menyerahkan tubuh pade lelaki yang baru dorg kenali.
kemane ajaran agama dorg?
mcm mane pl keadaan parents dorg?

aku harap allah akan sentiase lindungi hubungan aku dari perkara yang xdiingini.
semoga allah sentiase memelihara awek aku dan cinte kami dupaya tidak menyimpang dariNYE.
aku berdoa supaya allah memberikan kesedaran kepade anak2 sebangsa dengan aku,supaya mereke menghargai nikmat hidup yang allah kurniakan.....amin.

p/s: kepercayaan tu memanglah xperlu dibayar,tapi kepercayaan adalah tanggungjwb yang kite kene pikul kerane hargenye terlalu tinggi.
ibu bapa bagi kebebasan kepade kite,bukan untuk kite khianati,tp untuk kite berlajar menghargai dan menjadi lebih matang dlm mengharungi lautan dunia ni.

No comments:

Post a Comment