Wednesday, August 12, 2009

JARAK DAN CINTA

salam sume.............
hari ini aku ingin bercakap ngan korg pasal percintaan jarak jauh.
selalunye org menjadikan jarak sebagai penghalang dinte mereke dan faktor untuk tidak setia.
mengapa perlu begitu?
jarak ke yang salah?
jarak xsalah kerana jarak mengajar kita erti sebuah rindu.
cintakah yang bersalah?
cinte pn xslh,kerana cinta adalah sebahagiaan dari kasih sayang dan kasih sayang adalah ikatan yang suci.
habis mengapa ia harus dipersalahkan?

wahai kawan2 ku,
cinte jarak jauh ni boleh menguji kekuatan cinte kite.
jarak juge menguji sejauh mane kepercayaan n kesetiaan kite pade pasangan kite.
memanglah bercinte jarak jauh akan diuji dgn pelbagai masalah,tp bukan jarak jauh je.
sume cinte akan diuji kerane mmg lumrah cinte begitu....

aku sendiri penah mengalaminye.......
aku pernah bnyk kali bercinta dan gagal.
dulu aku masih mude untuk paham soal cinte.
aku rase aku perlu berkorban untuk dapatkan cinte aku.
so aku memberanikan dri untuk merantau supaya dekat dgn org yang aku cintai.
ble aku hampir dgn die,slalu kuar ngan die,aku rase bahagia sgt.
tp cinte kami bertahan hanya 10 bulan kerane dlm diam die ade lelaki lain.
so,jarak jg ke yang salah?
tak,kerana semua atas manusia tu sendiri,dekat atau jauh bergantung pada diri kite untuk setia.
tol x?

kemudian aku bercinta pl dengan sorg pmpn mase aku blaja kat kolej dulu..
kami dekat,so xde ape yang nak dirisaukan.
study same2.
wat keje same2..
duk kelas same2..
makan same2.....
sampai aku rase mcm dunia ni just aku dan die je.
aku rase mcm cinte kami ni dah cukup kuat...
tapi ble ade sesuatu terjadi dlm idop aku sampai aku terpakse berhenti blaja.
lantas itu,cintenye pn terhenti terhadap aku...
jarak jg ke yang salah?
tak,sebenarnye cinte kami yang xleh trime keadaan yang mcm ni....
cinte die xcukup kuat untuk harungi sebuah lautan rindu.
kalau xkuat,kenape bercinte?
kan cinte tu perlukan kekuatan?
die jg xpercaye pada aku dan cinte aku....
kenape?
kan cinte jg perlukan kepercayaan?

kejamnye manusia kerane menghukum jarak sebagai perosak cinte.
ape salah jarak dlm idop kite?

mungkin korg xpaham.....
"JAUH DIMATA DEKAT DIHATI"
ungkapan yang org bukan sengaja cipta.
tp ade makne disebaliknye..
itulah cinte..
cinte dtgnye dari 2 hati bukan 2 mata.
so ape kene mengene dgn jarak?
kerana perasaan akan membawa hati sentiase dekat walaupn beribu batu jaraknye cinte dari mate kite.
sbb itu org ckp,cinte itu tetap ade walaupn jasadnye tiade....
kerana perasaan hak hakiki sebuah hati.
dan hanye hati yang boleh memahami sebuah perasaan.
sbb tu org kate,biar buta mata aslkan jangan sampai bute hati...

p/s: jarak-mengajar manusia mengenali anugerah sebuah kerinduan.
-menebalkan kepercayaan dlm percintaan.
-menilai kekutan cinta kite.
-mengajar manusia erti sebuah kesetiaan.
mengapa perlu rasa sedih bile berjauhan,tetapi berbanggalah kerana allah memberi kite kesempatan merasai nikmat kerinduan dan menjadikan cinta kite lebih utuh disulami kepercayaan dan kesetiaan.

No comments:

Post a Comment