Friday, August 7, 2009

KESETIAAN DAN KEJUJURAN

salam sume.
hari ni aku nak berkongsi ngan korang pasal kesetian dan kejujuran....
slalunye sume ni dikaitkan dgn bercinte.
dan selalunye jg,lelaki dipandang negatif dlm soal2 mcm ni.....
aku xslhkan korg kalau korg sume ingin memandang lelaki begitu....
tp cube korg pk balik ape yang korg ckp tu jg ade kaitan dgn kaum wanita.....
aku sendiri,ade pengalamn ditipu dan dicurangi oleh kekasih aku....
dalam 5 or 6 tahun dulu,selepas tamat Spm,aku bercinte dgn sorg bdk johor.
n keranenye jg aku merantau sehingga ke johor dan bekerje disane..
hampir setahun jg kami bercinte,dah mcm2 yg penah aku lalui dgn die.
smpi aku berani bawak balik die jumpe parents aku mse tu walaupn keje aku mase tu,xmelayakkan aku untuk berumah tangge...
tp aku xksh,aku sgp harungi seribu kepayahn aslkan aku dpt trus menyintai die n capaikan impian cinte kami...
tp stelah penat aku berusaha,xlame.
seminggu je selepas aku balik dari bawak die jumpe parents aku,tbe2 die mintak pts.......
aku langsung xpaham kenape.
cos aku ngan die xde gaduh ape2,malah fmly aku dh btl2 sk kan die...
tbe2 je jd mcm ni.
die menjauhkan dri dari aku.
n mintak aku lupekan die....
jujur ke die pade aku?
kalau betul die xnk kat aku,nape die bg aku harapan?
kenape die xberterus terang ape yang berlaku?
kalau nak ckp fmly die xsk aku,kenape fmly die benarkan die ikut aku balik kampung n jumpe dgn parents aku?
jujur kah die?
korg msh nak ckp lelaki jg yang xjujur?
abis die?
jujur ke?
aku trus mendesak bertanye pade die,tp die mengelak,die cume bg alasan,mak die xsk aku.......
n mcm aku ckp td,kalau la mak die xsk aku,knape mak die leh benarkan die ikut aku?
aku sendiri yang pegi mengadap mak n ayah die.
so die xleh menipu aku.......
setelah seminggu aku idop dlm tertanye2,
setelah seminggu aku idop merindukan die dgn aty yang parah,
1 hari aku terserempak dgn kawan sekerje die,
kawan die berceritekan sgalenye kat aku,
rupenye die couple dgn sorg budak lelaki 1 tempat keje dgn die.....
aty aku berdarah.
tp aku xtrime cerite tu bulat2,aku amik keputusan utk call die,untuk tau hal sebenar....
aku desak die untuk bercerite,akhirnye die mengaku jg yang die dah ade pakwe baru.
n die leh ckp,budak tu lebih tau segalenye.....
malah die penah call aku mintak aku lupekan die.
die ckp aku dh mati dalam idop die.
kalau korg kat tempat aku,ape korg rase?
hinenye aku kat mate die..
murahnye cinte aku dlm idop die..
tuhan je la yang tahu ape aku rase mase tu.
aku jg ke yang bersalah?
slh ke aku menyintai die?
hm?
so ape korg pk skrg?
masih lelaki kah yang xsetia?
kalau ini lah yang korg anggap lelaki xjujur n xsetia,baik,mmg lelaki xjujur dan xsetia....
lelaki xjujur kerane hanye diamkan diri setiap kali melihat kecurangan sorg wanita....
lelaki xjujur kerane memendamkan setiap kelukaan yang wanita ciptakan..
kat situ lah ketidakjujuran lelaki....
tp penah x korg pk ape yang kami rase?
ape yang kami lalui?
korg hanye melemparkan tuduhan mcm pmpn je yang betul...
n sume lelaki slh.....

malah bukan die sorg yang mengkhianati cinte aku.ramai lagi....
hati ni sentiase berdarah setiap kali terime penghinaan yang sume lelaki jahat,truk.xsetia,xjujur n mcm2 lgi.....
kalau aku nak benci pmpn pn aku layak.
tp aku bukan mcm tu,aku terime itu sebagai pujian andai korg hepi utk menghine kaum adam....
aku xmenyalahkan korg.
kerane xde siape yang perfeck kat dunia ni.....
tp pcy la,xde cinte yang hanye bahagia sentiase...
tiade hari yang sentiase cerah...
tiade mlm yang hnye indah dgn sinaran bintang.......
kite sume same...
baik lelaki atau pmpn,kite tetap hambe yang serbe kekurangan.......
kite saling melengkapi antare 1 same lain.
itu yang lebih baik....
jgn la pandang pade kelemahan,tp jdkan kelebihan sebangai perisai kelemahan kite.....
smoge korg sume bahagia,dan xkn rase ape yang penah aku rase.....
aku doakan korg sume bahagia dgn pasangan korg.......
amin....

p/s:cinte itu indah,kalau kite tau melakarnye dgn care n impian kite sendiri.....
cinte itu pedih,kalau kite hanye tau menuding jari n mencari kesilapan.
cinte itu manis,kalau kite sulamkan ia dgn kemesraan n tolak ansur,
cinte itu pahit,kalau kite xtau hargai ape yang kite ade....
yang past,bine la cinte dgn care kite sendiri,jgn biarkan org lain yang menentukan arah tuju kite....
yang penting,jadikan iman sebagai sempadan,alquran sebagai ajaran,n agama sebagai panduan.
insyaallah,kite akan jumpe cinte seindah mawar berduri.

No comments:

Post a Comment