Monday, December 14, 2009

HARGA DIRI SEBUAH KESABARAN

salam sume
dah lame rasenye aku tak jeguk blog aku ni.
aku agak bz dengan kerja n kursus sejak akhir2 ni...
ye la bz kejar cte2 la katekan...
hehehehe...
sepanjang aku kursus aku dapat lihat ramai yang masih xtau menghormati orang lain.
bayangkan ape dah jadi dgn dunia sekarang ni?
bagai mana org nak hormat bangsa kite?
kalau sesama sendiri pn xtau nak saling hormat menghormati.

aku ni bukan nak ckp aku baik atau aku bagus tp sejahat-jahat aku,aku still tak penah lupe untuk menghormati org lain.
terutama org yang lebih tua dari aku.
kadang2 kite pun nak rase dihormati jugakan?
mcm tu jg dgn org lain.
mcm mane org lain nak hormat kite kalau kite sendiri pn xtau ape tu kehormatan diri?

org akan hormat kite kalau kite tau menjage tatasusila kite sebagai bangsa melayu.
bangsa malaysia.
ya,mungkin bangsa lain xkan paham cara dan adat kite tapi bangsa lain akan menghormati kite sebagai bangsa yang bermaruah dan beridentiti.

aku juge lihat bagaimana disiplin menjadikan diri kite beridentiti dan berintergriti.
bila kita berdisiplin orang akan mule pandang kite sebagai insan yang berprinsip.
kita tak minta untuk dihormati tp disiplin diri akan menjadikan kite lebih dihormati xkire tua atau muda.
sikap mementingkan diri juga adalah perosak kepada sifat hormat yang ada dalam diri kite semua.
membunuh setiap adab dan sopan yang sekian lame telah ade dalam diri kite sebagai bangsa malaysia.
tapi satu yang agak melukakan hati aku.
bile kite menghormati orang lain,orang selalu mengambil kesempatan diatas sikap tolak ansur kite.
mempergunakan kite seperti sampah yang tidak bernilai.
murah sangat ke harge diri seseorang tu bile die belajar bertolak ansur?
lagi-lagi dgn insan yang lebih tua.
aku sendiri belajar bertolak ansur dengan rakan sekerja yang lebih tua.
tapi kadang2 mereka menganggap itu sebagai satu kelemahan untuk mereka pergunakan aku.
ini sebenarnye membunuh sifat hormat dalam diri anak mude mcm aku.
harge diri kami dicarik-carik dan disiat-siat seperti sehelai kertas.
mcm inikah orang yang harus aku hormat?
orang yang selalu mengambil kesempatan pada saudara sebangsanya.

aku sebenarnye pantang dengan semua ni.
kadang2 aku bersyukur kerane mereka tidak mengenali aku 10 tahun dulu.
kalau x,maybe dah lame aku jd pembunuh dengan org2 mcm ni.
tapi inilah warna sebuah kehidupan.
kite xboleh lari dari sume ini.
harga diri kite dijual beli seperti ikan kat pasar.
kadang2 naik dan kadang2 turun harganye.
tapi apa2 pun ALLAH lebih mengetahui.
aku berdiam diri bukan bererti aku tewas dengan keadaan.
tapi sebagai tanda hormat aku kepada saudara sebangsaku.
dan ingatlah,bangsa kite tidak selamanya diperlekehkan.
sejarah pn dh membuktikan.
sampai masa bangsa kite mampu menggegar dunia.
inilah semangat anak watan wataniah.
dan makna wataniah tu selalu ade dalam diri bangsa kite.

p/s: aku mungkin lebih sabar sekarang tapi jangan lupe,aku juge sudah semakin berani..
so jangan mencabar baran aku, kerane itu sume telah lame aku tinggalkan...

No comments:

Post a Comment