Tuesday, December 29, 2009

KAWAN-KAWAN

Hari ni aku bosan sangat.

tapi tibe-tibe aku teringat mase lalu aku.

zaman sekolah yang penuh dengan keriangan.

bersama kawan-kawan bergurau senda.

mase tu kami tak banyak masalah macam sekarang.

yang kami tau belaja, bemain dan bergembire.

study group, training bola sepak,bola tampar dan nasyid.

pastu malam pula kadang-kadang aku pergi study ngan budak-budak hostel.

bestkan?

pastu boleh dikatekan tiap-tiap hari penuh dengan gelak ketawa dengan keletah kawan-kawan.

ada je bahan untuk kami ketawekan.

dulu,sape xkenal kelas B?

kelas 5 Bijak.

semua cikgu tau.

tp ade sorang cikgu yang rapat ngan budak-budak kelas kami gelarkan kelas kami 5 bahagia.

sebab segarang mane pun cikgu yang masuk kelas kami pasti kuar dengan senyuman.

dan kelas kami digelar macam tu pun kerane boleh dikatekan majoriti budak-budak kelas kami ade couple masing-masing.

dan boleh dikatekan setiap hari name kelas kami meniti kat bibir cikgu-cikgu sekolah tu.

ade je cerite dari kelas kami,xkire baik ke buruk.

tapi kebanyakkannye baik la...

ye la,kelas kami jadi juare sayembara puisi peringkat sekolah,pastu ke.3 peringkat daerah.

xcukup dengan tu,nasyid pula mengharum name kelas kami....smpi wakili daerah.

majoriti kelas aku adalah atlit sekolah.

kalau dekat-dekat ngan program sukan or kokurikulum mesti kelas aku xcukup kaki.kalau tinggalpn just 2 3 kerat je la.

sampai cikgupun takde semangat nak ajar kelas kami bile tengak banyak tempat kosong.

dan aku tengok muke cikgu mase tu pn memang nak tergelak.

kalaulah aku boleh putarkan balik mase,mungkin hidop aku tak sebosan sekarang.

ramai kawan-kawan aku mase tu.

setiap kali aku balik umah mak aku pula,ramai kawan-kawan yang akan bertandang ke rumah aku.

kebanyakkannye kawan-kawan sejak dari sekolah rendah.

dorang ni lebih kuat gelak dari budak2 kelas aku...

lagi-lagi dengan lawak-lawak shahrul n wassup yang selalu menghangatkan suasana..

banyak suke duke yang kami lalui..

teringat aku saat salah seorang kawan kami meninggal.

semua kawan-kawan menangis teresak-esak.

malah kesedihan kami melebihi kesedihan yang keluarge die lalui.

kawan-kawan aku macam tak boleh terime pemergian arwah.

aku sendiri menangis.

cos aku la yang sentiase dengar masalah dan luahan hati die.

malam terakhir sebelum pemergian die aku dapat lihat semangat dan impian die.

terus terang cakap,aku rindu die.

boleh katekan dielah penyatu persahabatan kami semua.

rumah dielah yang selalu markas tempat kami berkumpul dan merancang akriviti kami.

malas sepanjang cuti sekolah rumah die la jadi tempat kami melepak dan menghabiskan mase bersame.

macam-macam aktiviti yang kitorang buat.

memancing,berkhemah,mandi sungai,BBQ,main game dan macam-macam lagi.

dielah yang selalunye jadi ketua.

sampai sekarang pun,bile aku ade mase aku still pergi memancing kat tempat yang arwah selalu bawak kami semua.

tapi sampai sekarang aku masih tak dapat kalahkan die untuk dapat ikan besar atau udang galah besar...

dielah juare memancing dikalangan kami semua.

tapi lepas arwah meninggal,kawan-kawan aku semua buat haluan masing.

kalau jumpe pun dah tak semesra dulu.

semua dah ade life masing-masing.

semua dah kerja dan ade yang belajar jauh dari tempat kami membesar ni.

yang tinggal hanye aku je yang still mengenangkan setiap suke duke kami bersame.

memanglah orang selalu cakap,kenape dikenang kisah yang lepas nant kite xkn maju.

tapi sedarlah,hari semalam yang mendewasakan kite tentang kehidupan hari ini..

hari semalam penuh dengan suka dan duka untuk kite kenang dan jadikan impian indah pade hari-hari akan datang.

dan setiap kali aku ingat saat tu, aku pasti menangis bile mengenangkannye...

kegembiraan yang tak mungkin aku dapat semula.

kalaulah sekarang kawan-kawan still ade disisi aku macam dulu,aku ade banyak bende nak wat ngan dorang macam dulu..

mase arwah masih ade.

aku nak dorang tau yang aku xpenah lupekan persahabatan kami..I...

kemane pun aku melangkah, aku still akan ingat setiap keletah dorang...

takde kenangan yang indah melainkan saat bersame mereka.

aku rindu korang semua.

P/S;- kawan-kawan, aku disini menanti korang sume.

Aku harap kite semua dapat berkumpul semula.

Bersame dlm setiap kegembiraan dan kesedihan.

Walaupn kite dh ade haluan masing2 tp percayalah ikatan inilah yang mengikat kite.

Dan ikatan ini tidak akan putus sehinggalah nafas kite terhenti.

aku ingin kite semua berkumpul semula macam dulu-dulu, sekurang-kurangnye sebelum aku

menutup mata.

No comments:

Post a Comment