Tuesday, October 6, 2009

PERKAHWINAN

Perkahwinan adalah sesuatu yang semua org inginkan dalam hidup ni.aku sendiri mengharapkan yang terbaik.tapi semua ni kite tak boleh nak jangka apa-apa.dalam hidop ni mcm2 leh jd.bercinte bertahun-tahun bukan tiket untukn si dia menjadi milik kite.kadang2 dalam sekelipp mata macam2 leh terjadi.dan ade yang xpernah bersua muka tp boleh bertahan sehingga ke akhir hayat sebagai suami isteri.bagi aku sendiri perkahwinan adalah satu ikatan yang suci.tak ingin aku cemarinye dengan cinte yang penuh dengan kepalsuan.inginku bina perkahwinan itu dengan kesucian cinte abadi.dan pada yang sama aku ingin bawa cinte itu mencari keredhaan ilahi.yang pasti,bile kite mule melangkah ke alam itu,kite kene pandai sesuaikan diri.belaja mengenali hati dan tindak tanduk pasangan kita.menyintai bukan bermakne memiliki,tp bile memiliki kite kene blaja menyintai dengan sepenuh hati.kalau boleh,aku inginkawin sekali sahaja dlm seumur hidop aku.tiade kedue atau ketige.dan aku tidak mahu ada poligami dalam idop aku mahupn pasangan aku.aku tak ingin jadi sorg suami yg kejam kepade isterinye.aku jg xingin melukakan aty sorg wanita yang akan menjadi rusuk kiri aku.kalau rusuk kiriku sakit,tidak sempurne juge aku sebagai manusia.membahagiakan org yang kite syg adalah 1 tanggungjwb yang besar bagi aku.coa dalam perkahwinan yang membahagiakan bermule dari sejauh mane usahe kite untuk membahagiakan pasangan kite.sejauh mane usahe kite untuk memberikan yang terbaik untuk pasangan kite.aku tak ingin jd lelaki yang tewas dlm perkahwinan.aku ingin membina perkahwinan sebagai suatu yang paling indah dlm idop.salah 1 anugerah Allah yang xsume org leh dapat.perkahwinan bukanlah just satu ikatan yang menghalalkan apa yang haram sebelum ini.tapi ia adlah 1 anugerah yang datang bersame tanggungjwb.Allah memberikan kite kesempatan untuk melayari bahtera sebuah perkahwinan supaya menjadi menjadikan lelaki berilmu dalam membimbing seorang isteri menghadapi badai perkahwinan yang penuh onak dan duri.dan menjadikan sorang wanita taat pada suaminye dan bernaung dibawah kasih suaminye.
Dalam berumah tangga si suami seharusnya lebih tenang dalam menghadapi setiap permasalahan.
Sebaik contoh suami teragung adalah suami setenang Rasulullah.
Manakala isteri pula seharusnye lebih taat dan sering disisi suami dalam apa jua keadaan sekalipun.
Sebaik contoh isteri solehah adalah Siti Hajar.

Dalam perkahwinan bukan hanye melibatkan 2 insan tetapi melibatkan 2 keluarge yang besar.
Dan ia bergantung bagaimane seseorang itu membawa diri didalam keluarge mertua dan menyesuaikan pasangannye didalam keluargenye.
Bagaimana kite menjadikan diri kite sebahagian dari keluarge yang selame ini kite xpenah kenal.
Bolehkah kite menyesuaikan diri kite dengan mereka?
Mampukah kite?
Itulah orang ramai selalu gagal.
Aku sendiri takut untuk hadapi kegagalan itu seandainye ia terjadi kepadaku.
Semuanye bergantung pade diri kita sendiri.
Bagaimana kite menyesuaikan diri dan blaja bertolak ansur dengan pihak lain.
Yang penting kite kene selalu bersedia dan merendah diri serta berfikiran terbuka.
Tak semua org mampu untuk melalui semua ini.
Kerana ia bermula dengan keikhlasan tulus terhadap sebuah hubungan tu.
Bukan seperti api dalam sekam yang hanye akan membakar dalam diam dan akhirnye membunuh aty sendiri.

Tiada siapa yang inginkan penceraian mahupun perpisahan.
Tapi manusia kadang2 alpa tentang keindahan sebuah perkahwinan apabila mslh dtg bertandang.
Bumi mane tidak ditimpa hujan?
Langit mane yang akan sentiase cerah?
Semuanye bergantung pada pasangan itu sendiri .
Sejauh mana mereka menghargai dan menyayangi ikatan perkahwinan itu.
Nescaya allah akan permudahkan setiap urusan......insyaallah.....

p/s: Bagi pasangan yang bercinta, belajrlah dari sekarang.
Belajarlah untuk menghormati sebuah hubungan itu.
Menghargai apa yang kite ade.
Menerima pasangan kite seadanye.
Belajarlah menjadi matang dalam membuat keputusan.
Xperlu terburu-buru.
Belajarlah menyayangi pasangan kite dengan ketulusan dan keikhlasan.
Bila kite belajar menghormati sesebuah hubungan itu,hubungan itu akan menjadi lebih utuh dengan ikatn kasih syg.
Dan pastikan cinte kite membawa kite kearah keredhaan Allah.
Kerana cinte itu ada tp kadang2 hanya kaca biase dan bukan permata yang berharga.

No comments:

Post a Comment