Tuesday, September 1, 2009

CEMBURU

salam sume.........
lame dah aku xberceloteh kat sini kan?
aku nak berkongsi ngan korg pasal sifat cemburu yang xtentu pasal ni.
aku ade pengalaman tentang bende ni....

mcm ni,aku penah kenal sorg budak yang baru putus cinte.
die slalu cte pasal kesedihan die kat aku tentang lelaki.
die dah mcm xpercaye lelaki,ape lagi cinte.
die maki2 lelaki.
jantan xgune la.
jantan sial la.
smpi dlm aty aku mule tertanye2.
dan aku syak mest ade smthing yang dh berlaku pd pmpn ni.
aku cube nasihatkn die n naik kan semule smgt die.
pelan2 aku try pujuk die untuk meluahkan mslh die pade aku.
tp die still berkias dengan aku.
dan akhirnye aku buat serkap jarang sendiri.
aku tanye die ,adekah die penah terlanjur dengan ex boy die?
n baru la die mengaku.
xsangke tekaan aku tepat.
setelah mengetahui mslh die,aku cube kembalikan semangat die.
beri die nasihat untuk mendekatkan diri pade allah, dan bertaubat.

setelah itu,die mule menunjukkan minat die pade aku pl.
die ckp die sk care aku nasihat die.
aku bnyk sedarkan die.
tp aku cube mengelak,cos xnk sejarah lame berulang lagi.
aku xnk org jatuh aty kat aku tanpe sbb.
aku just ckp,aku just nak tlg,n kalau org lain pn,mereka akan wat bende yang same.
lepas tu,die trus msg aku n call aku.
siap panggil aku abg lagi.
wat aku jd xselese dengan sume ni.

1 ari aku kene buat tugasan luar,dan pada mulenye die ok je.
minta aku jge diri baik2.
n mcm lagi pesanan die.
aku pn just trime ucapan die tu sbg 1 perhatian dari sorg adik kepade abgnye.
kerane mlm sebelum aku pegi,die ingin aku jd abg die n menegur setiap kesilapan die.
jadi aku ingat sume ungkapan die tu dari hati yang ikhlas.

tbe2 sampai saje aku ditempat aku ditugaskan,
aku terime sms dari die,dgn ayat yang marah2.
die ckp aku menipu.
malah die kirimkan ayat2 yang penuh dgn sindiran.
aku bengang gle dengan care die.
cos aku xtau ape slh aku.
xpasal2 kene maki,macam aku ni wat kesalahan besar je.

selepas 3 ari,aku balik dari membuat keje luar,tbe2 ade 1 no yang aku xkenali sms aku.
aku pn bls sms itu dgn bertanye sape die.
tp die membalas dengan ayat yang penuh kerek.
aku pn dengan keadaan yang kepenatan,aku talipon die n marah2.
tp xpasal2 blum sempat aku membuka bicare aku pl yang dimaki.
suare itu adalah milik sorg pmpn.
tp perangai n care die maki aku tu,xmencirikan die sorg pmpn.
kasar dan melanggar adab dan tatasusila sebagai pmpn melayu.

aku pn mule sms die dan cube untuk tidak menggunakan ayat yang akan menyakitkan aty die walaupn mase tu aty aku tgh hangat membare.
aku try pujuk aty die,tp die still marah2..
die ckp die slh no.
so aku pn just lupekan je la.
malas nak cari gaduh lagi.

keesokan harinye,no yang xdikenali tu masuk lagi.
kali ni die hantar msg meminta maaf.
n kenalkan diri sebagai pmpn yang aku nasihat tu.
aku pn trus call.
mase tu aku pl balas setiap sindiran die.
cos ape yang jd mlm tu langsung xmencerminkan diri die yang aku kenal sblm ni.
sblm ni,die lembut je ckp ngan aku,ble aku ckp kasar ckit pn die xsk.
tp rupenye pmpn ni mmg jenis topeng2...
die just blakon baik untuk wat aku sk die.
tp ble die tgk gambar aku dengan pmpn lain,die trus tunjukkan diri die yang sebenar.
malah langsung xbertanye sape pmpn dlm gmbr tu.
die just wat serkap jarang n maki2 aku sesuke aty die.
bnyk jg aku ceramah die.
xpasal2 aku jadi penceramah bebas ari tu.
dan aku nk die tau,kalau mcm tu la perangai die,jgn kate aku...
sape2 pn xmampu untuk mengubah diri die melainkan dirinye sendiri.
dan trus trang aku katekan,pintu aty aku dh tertutup rapat untuk die atau mane2 pmpn pn...
kerana........biarlah rahsia,hahahaha!!!!!!
hanye org yang special je tau maksud aku ni.

aku xmungkin tinggalkan ape yang aku miliki selame bertahun didalam susah n senang hanye kerane org yang baru aku kenali sehari 2...

dan kalau korg kat tempat aku pn,korg akan pertahankan ape yang korg percaya.


p/s: cemburu tandenye sayang.
tapi cemburu jg boleh membunuh cinte dengan ketajaman kate2.
ingat,dlm cinte xperlu ade prasangke,tp keimanan pembimbing kite.
cinte itu indah kalau disirami dengan rindu,dan kadang kala perlu disulami dengan cemburu,
kerane cemburu bukti cinte itu ada dan trus menyala.

No comments:

Post a Comment