Tuesday, October 7, 2014

SETELAH HAMPIR 3 BULAN



Alhamdulillah…semakin lama aku disini makin bnyk aku blaja mengenali hati manusia yang pelbagai. Ada yang bermulut manis , ada yang hanya mementingkan diri sendiri, dan ada yang hanya mahu diri disanjungi dimata orang lain demi kepentingan diri sendiri…tapi xkurang juga yang ramah mesra, ringan dalam membantu dan mengambil berat serta ceria dengan gurau senda. Inilah hati-hati manusia yang singgah didalam hidup aku. 

Secara tak langsung aku belajar merendah diri dan cuba selesakan diriaku dengan insan-insan ini. Aku cube memahami cara orang disini yang latar belakangnya jauh dari tempat aku berasal. Agak kekok tp aku dh boleh belajar dan paham secara perlahan-lahan. Caranya hanya dengan belajar hidup bermasyarakat,barulah kita boleh mengenali budaya dan cara hidup mereka disini.

Aku akui aku hanya sorang budak kampung yang tercampak jauh dari kepompong aku, dan kerana itu aku belajar untuk menjadikan tempat ini seperti kampung halaman. Belajar untuk gembira dan ceria seperti dikampung, belaja memahami keegoan orang Bandar dan bersabar dengan kerenah mereka yang hanya mementingkan diri sendiri. Disini aku dapat rasakan tahap kesebaran aku meningkat ke aras yang lebih tinggi dari sebelum ni. Tak perlu melayan hati yang marah tapi cukup dengan belajar memahami situasi dan keadaan mereka disini, semunya penuh dengan tekanan dan kesabaran itu sangat-sangat diperlukan untuk terus melangkah jauh.

No comments:

Post a Comment