Monday, August 4, 2014

THE SHOUTUL TAQWA WAY



Alhamdulillah selepas seminggu bercuti aku kembali bekerja. Semangat kembali berkobar-kobar selepas balik dari kampung. Aku sedar dalam hidup ni kita sebagai manusia adalah pejuang. Dan kita harus terus berjuang walau apa pun halangannya. Kita yang memilih jalan hidup kita. Sama ada menjadi ‘fighter’ or ‘loser’. Walaupn tekanan kerja disini agak mencabar aku tahu semua ni adalah untuk sementara saja. Biasa la tempat baru, masih belum kenal orang sini macam mana lagi. Aku pun dah lama  tidak merantau, jadi mungkin agak kekok la sikit. Tapi in sha allah sebagai pejuang kita jangan mudah mengalah dengan keadaan, sebaliknya kita harus selesakan diri seperti berada di halaman sendiri dan semuanya akan kembali seprti biasa.

Sejujurnya aku sedikit risau pasal adik-adik shoutul Taqwa aku kerana sekarang mereka harus bergerak sendiri, dan jauh disudut hati aku, aku tidak mahu kumpulan ini berkubur macam tu saja, masih banyak impian aku untuk Shoutul Taqwa. Dulu masa mula tertubuhnya Shoutul Taqwa aku ingatkan pasukan ini akan terus berkembang walaupun tanpa aku, kerana asas yang kami terapkan adalah kerana allah, dan bukan kerana seseorang individu. Tetapi bila aku ambil keputusan untuk akur dengan pertukaran ni nampaknya banyak masalah yang timbul, kawan-kawan yang sama-sama berjuang untuk tertubuhnya kumpulan ini nampak seperti layang-layang putus tali dan ada yang cuba mengelak untuk memikul tangungjawab yang aku tinggalkan. Yang jadi mangsa adalah adik-adik yang penuh semangat tetapi tiada bimbingan dari abg-abg yang lebih senior.

Apa pun aku harap ada yang akan membantu adik-adik tu semua, jangan biarkan mereka patah semangat dengan keadaan ni, aku nak mereka akan terus bertahan sampai aku balik ke sana semula. Apa pun aku juga akan teruskan semangat Shoutul Taqwa tu disini, aku akan cuba tubuhkan pelapis yang akan membawa kesinambungan Shoutul Taqwa. Bukan nama tu yang aku nk bawak tapi perjuangan agama allah tu yang penting, kerana sebagai manusia yang bergelar khalifah kat muka bumi allah ni, Dakwah harus diteruskan sehingga nafas yang terakhir,  tidak kisah apa pun kaedah dakwah yang kita pilih. Yang penting dapat menghidupkan agama allah dengan seluas-luasnya. `That’s the Shoutul Taqwa way.’

No comments:

Post a Comment