Sunday, January 10, 2010

DUNIA HARI INI

hari ini aku nak citer something tentang ape yang melanda insan-insan sekeliling aku sejak kebelakangan ni.
payah aku nak citer cos sume ni memalukan dan payah untuk akal aku menerimanya.
macam-macam yang terjadi sekarang.
Ada yang mengandung tanpe ayah...
ade pula anak mude yang berkelakuan seperti suami isteri tanpe segan silu.
manakala yang tua hanye melihat sahaja.
lebih parah bila insan penting masjid dan dianggap tempat rujukan perihal agama ditangkap khalwat dengan seorang janda.
ape yang terjadi ni membuatkan kepercayaan anak-anak mude hilang dan makin menjauhkan diri dari rumah allah...
kerane bg mereke,kalau imam sendiri buat maksiat ape lagi yang tinggal pade mereka.
sape lagi yang akan jd contoh pade mereka?

ya allah.
aku tak sanggup melihat kepupusan adab sopan sebagai sorang islam.
mereke semakin leka dalam keindahan dunia yang sementara sehingga tidak sedar yang diri mereka telah dipesongkan.
kalau insan begitu alim boleh tewas dengan hanya 1 ujian ape lagi insan jahil seperti aku yang masih terkapai-kapai mencari arah hidop.

ya allah.
aku mengharapkan perlindungan dariMu,dari sebarang godaan duniawi yang munkin akan menghanyutkan aku jauh dari jalanMU.

ya allah.
takutnya aku dengan arus dunia ini.
arusnye semakin deras dan penuh duri-duri racun.
apa akan jadi pada insan yang lemah sepertiku,andai terkena racun itu?
sesungguhnya aku tiada pelindung untuk bernaung apa lagi perisai kental untukmenghalang ketajaman duri beracun itu.

ya allah.
aku tidak ingin gagal lagi.
cukup hanya sekali.
cukup hanya seketika.
aku tak ingin balik kesaat itu.
saat digeruni tapi bukan dijalanMU.
saat disegani tapi bukan diatas landasanMU.
ingin aku menyedarkan mereka semua.
kembali kejalanMU.
berdiri dilandasanMU.
berjayakan aku?

p/s:- sahabat-janganlah kamu semua mengikuti jejak mereka.
biarlah hidop kita dijalan ALLAH.
dan mati kita dibawah naunganNYA.

No comments:

Post a Comment