Wednesday, July 29, 2015

Genap 29 Tahun


Alhamdulillah genap 29 tahun aku bernafas dimuka bumi Allah ini. Alhamdulillah diatas kesabaran yang allah pinjamkn dalam setiap kemarahan dan tomahan. Alhamdulillah diatas kematangan yg allah titipkn dlm setiap permasalahan dan ujian.

Ari ni genap umurku 29 tahun,aku sedar aku masih tidak punya apa-apa.  Tidak punya cahaya mata. Tidak punya pangkat ternama, namun aku tetap bersyukur atas segala pinjaman yang allah kurniakan. Allah memberikan aku kesempatan menjadi sesuatu dibumi ciptaannya. Disini aku masih menjadi suami pada insan yang paling menghargai diri ini. Disini juga aku belaja memikul segala amanah dan tanggungjawab yang telah allah takdirkan. Sentiasa mencuba untuk menjadi anak dan menantu yang terbaik kepada ibubapa dan kedua mertua.

Biar aku  tak punya apa-apa,sekurang-kurangnya aku masih punya teman hidup yang sentiasa membantu aku memikul stiap tanggungjawab. Menunaikan kewajipan sebagai anak dan juga menantu. Membahagiakan keluarga seadanya. 29 tahun yang terlalu bermakna dalam menyusuri jalan-jalan berliku dan indah silih berganti. 29 tahun yang penuh rebah dah bangkit untuk terus melangkah. 29 tahun yang penuh dengan tawa dan air mata.

Allahu Rabbi...terkenang saat indah menjadi budak sekolah, ramai kawan-kawan dan kenalan. Menjadi remaja mengenal cinta dan persahabatan. kemudian mengorak langkah mengenal dunia,terkadang amarah menjadi budaya hidup seorang pemuda. Belajar membina keyakinan diri, belajar tentang kejujuran dan kesetian, belaja tentang perih getir menjadi seorang insan...semua itu warna warna perjalanan hidup ku selama 29 tahun.

Alhamdulillah,kini kehidupan lebih tenang dan lebih matang dlm melalui setiap situasi, lebih teliti dalam membuat keputusan dan lebih lantang memberi pandangan dan pendapat. Hari ini aku menjadi insan yang jauh berbeza dari sebelumnya. Mungkin dulu ada yang memandang aku anak manja kerana aku anak bongsu,tetapi hari ini aku memikul tanggungjawab yang sama seperti anak sulong. Mungkin dulu aku hanya budak pemalu yang suka menyendiri,tetapi kini aku insan yang lebih terbuka dan berdikari, lebih menghargai setiap teman dan sahabat yang pernah hadir dalam hidup ku.

Dengan penambahan umurku ini,aku hanya mampu berserah kepada allah untuk memudahkan perjalanan hidupku sebagai suami,sebagai anak dan menantu. Semoga allah akan terus kuatkan dan tabahkan hati aku dan isteri dalam melayari alam rumahtangga dan mengurniakan rezeki yang melimpah ruah, Memberi kesempatan kepada kami menjadi ibu dan ayah, membuka jalan yang terbaik untuk kami dalam mencari jalan syurgaNya. Sesungguhnya tiada kata lagi yang dapat aku ungkapkan selain syukur kerana Allah masih memberi aku ruang dan peluang untuk terus berbakti kepada kedua org tua ku sebelum mereka menutup mata, tak lupe juga anugerah terindah yang allah kurniakan iaitu seorang isteri yang sentiasa melengkapi setiap kekurangan diri ini.

Terima kasih Ya Allah..disepanjang 29 tahun ini aku bertemu dengan ramai insan-insan yang penuh dengan warna-warni dan mengajar dan menjadikan aku lebih baik. Terima Kasih kerana temukan aku dengan guru-guru yang sabar mendidik insan nakal ini,terima kasih diatas tengkingan dan teguran mereka kerana menjadikan aku lebih baik. Terima kasih juga buat teman yang banyak berkongsi pandangan,nasihat dan teguran sepanjang mengenali diri aku, yang banyak berkongsi suka dan duka sepanjang 29 tahun ini. Tak lupa juga pada kenalan yang pernah melihat sudut negatif dalam diri aku,aku mohon maaf segala salah dan silap…namun semua itulah yang mematangkan aku dan menjadikan aku seperti hari ini.

Ameen.


No comments:

Post a Comment