Sunday, November 28, 2010

ALHAMDULILLAH

Alhamdulillah….
Bersyukur kehadrat ilahi kerana masih diberi kesempatan untuk terus menjalani kehidupan ini walau pelbagai dugaan yang datang sejak akhir-akhir ini
Selawat dan salam buat nabi junjungan Muhammad S.A.W.
Sesungguhnye dia la kekasih Allah yang sejati….
Ingin sekali aku mencontohinya dalam setiap perjalanan hidupku ini,namun siapalah aku dalam mencari kehidupan yang diredhai..

Aku akui sejak akhir-akhir ni ujian yang Allah beri pada aku agak mencabar..
Sampai kadang-kadang aku sendiri rasa down dengan semua ni..
Tetapi sbg hamba aku kena belajar untuk mempercayai setiap qada’ dan qadar Allah..
Sekian lama aku Berjaya melupakan semua peristiwa sedih dalam hidup aku,tiba-tiba ingatan tu datang kembali menghantui tidur ku…
Seperti sengaja untuk wat aku kembali ingat kepade semua tu..
Tp sebagai hamba,kita tidak boleh mudah melenting dengan semua ini..
Semua ini mengajar kita untuk menjadi insan yang lebih kuat menghadapi setiap air mata yang kita hilangkan..

Aku bukanlah insan yang kuat menghadapi semua ni,dan kadang-kadang air mata lelaki aku jatuh jua..
Aku tak sekuat 10 tahun dulu,berhati kering dalam hadapi setiap kesedihan..
Kini hati aku mudah rapuh dengan layanan dan keadaan..
Mungkin sesiapa yang akan hadir dalam hidup aku lepas ni akan lebih sukar memahami dan melayan kerenah aku yang tidak menentu..
Tp aku harap,dia akan terus bersabar dan sentiase berada disamping aku hingga ke akhir hayat…
Kadang-kadang aku terpikir mungkin mati lebih baik dari hadapi semua ini,tapi itu hanya cakap hati yang tak beriman..
Kalau kita sedar tentang ape yang allah dah tentukan untuk kita,kita akan lebih mensyukuri setiap ape yang kita ada.
Ye,mati itu pasti..
Tp sebelum mati kita harus menjalani kehidupan ini sehingga nafas terakhir,inilah lumrah dan fitrah yang dah disyafaatkan oleh pencipta kita..
Dan sebab itu juga aku masih disini menghadapi setiap ujian yang Allah dah takdirkan untuk aku..

Aku percaya dengan setiap ape yang dah Allah tentukan…
Dan sebab tu juga kebelakangan ni aku rasa lebih tenang walaupn banyak tanggungjawab yang aku kena pikul..
Aku tak rasa tertekan pn walaupn poket aku kosong atau perut aku tak berisi…
Sebab bagi aku,semua itu untuk mengajar aku menjadi lebih bersabar dan memahami setiap keadaan dan masalah..
Insyaallah,satu hari nanti aku akan lebih bahagia dari hari-hari sebelum ini..
Kerana aku pasti,setiap ketentuan Allah adalah anugerah yang tak boleh dijual beli…
Kerana pengalaman adalah seperti sesuatu yang berharga yang sukar didapati dalam perjalanan yang panjang..

Alhamdulillah….

No comments:

Post a Comment